Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar

CE Hoeke, M van der Aa, M Kobus

Research output: Contribution to conferencePaperOther research output

4 Downloads (Pure)

Abstract

Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.
Original languageDutch
Publication statusPublished - 24 Nov 2016
EventColloquium Vervoersplanologisch Speurwerk - De Nieuwe Buitensociëteit, Zwolle, Netherlands
Duration: 24 Nov 201625 Nov 2016
https://www.cvs-congres.nl/cvs-vorige-jaren/cvs-2016

Conference

ConferenceColloquium Vervoersplanologisch Speurwerk
CountryNetherlands
CityZwolle
Period24/11/1625/11/16
Internet address

Keywords

  • structurele gedragsverandering
  • effecten van stimuleringsmaatregelen
  • onderzoeksmethoden
  • Maastricht Bereikbaar
  • Beter Benutten

Cite this

Hoeke, CE., van der Aa, M., & Kobus, M. (2016). Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar. Paper presented at Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk , Zwolle, Netherlands.
Hoeke, CE ; van der Aa, M ; Kobus, M. / Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar. Paper presented at Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk , Zwolle, Netherlands.
@conference{b391ee12114e423c8b68a41ee737edd7,
title = "Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar",
abstract = "Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. E{\'e}n jaar na deelname is er een enqu{\^e}te afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enqu{\^e}te, om de kwaliteit van de enqu{\^e}te te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten be{\"i}nvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.",
keywords = "structurele gedragsverandering, effecten van stimuleringsmaatregelen, onderzoeksmethoden, Maastricht Bereikbaar, Beter Benutten",
author = "CE Hoeke and {van der Aa}, M and M Kobus",
year = "2016",
month = "11",
day = "24",
language = "Dutch",
note = "null ; Conference date: 24-11-2016 Through 25-11-2016",
url = "https://www.cvs-congres.nl/cvs-vorige-jaren/cvs-2016",

}

Hoeke, CE, van der Aa, M & Kobus, M 2016, 'Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar' Paper presented at Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk , Zwolle, Netherlands, 24/11/16 - 25/11/16, .

Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar. / Hoeke, CE; van der Aa, M; Kobus, M.

2016. Paper presented at Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk , Zwolle, Netherlands.

Research output: Contribution to conferencePaperOther research output

TY - CONF

T1 - Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar

AU - Hoeke, CE

AU - van der Aa, M

AU - Kobus, M

PY - 2016/11/24

Y1 - 2016/11/24

N2 - Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.

AB - Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.

KW - structurele gedragsverandering

KW - effecten van stimuleringsmaatregelen

KW - onderzoeksmethoden

KW - Maastricht Bereikbaar

KW - Beter Benutten

M3 - Paper

ER -

Hoeke CE, van der Aa M, Kobus M. Meten van structurele gedragsverandering onder voormalig deelnemers van OV-stimuleringsactie van Maastricht Bereikbaar. 2016. Paper presented at Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk , Zwolle, Netherlands.