Abstract
Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.
Original language | Dutch |
---|---|
Publication status | Published - 24 Nov 2016 |
Event | Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk - De Nieuwe Buitensociëteit, Zwolle, Netherlands Duration: 24 Nov 2016 → 25 Nov 2016 https://www.cvs-congres.nl/cvs-vorige-jaren/cvs-2016 |
Conference
Conference | Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Zwolle |
Period | 24/11/16 → 25/11/16 |
Internet address |
Keywords
- structurele gedragsverandering
- effecten van stimuleringsmaatregelen
- onderzoeksmethoden
- Maastricht Bereikbaar
- Beter Benutten