Beleving ontrafeld : een samenvatting van 5 jaar promotieonderzoek naar de rol van emoties in beleving

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Beleving is één van de belangrijkste concepten in de toerisme- en vrijetijdssector. Het maakt het
verschil in of men voor het ene of het andere vrijetijdsproduct kiest (Mommaas, 2000) maar levert
bijvoorbeeld ook een grote bijdrage aan geluk en welzijn (Nawijn & Strijbosch, 2021). Ergens weet
iedereen wel wat beleving is. Dat is niet gek, want iedereen is een expert in het hebben van belevingen
uit de eerste hand. Toch werd er tot voor kort weinig discussie gevoerd in de wetenschappelijke
vrijetijd- en toerismeliteratuur over de definitie van het begrip beleving. Dat is vreemd
voor een begrip waar zo’n belang aan wordt gehecht. In het Experience Lab op Breda University
of Applied Sciences wordt daarom al enige tijd onderzoek gedaan naar de verschillende onderliggende
processen van beleving en wordt gebruik gemaakt van de modernste technieken om die
processen te kunnen meten
Original languageDutch
Title of host publicationTrendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2022
EditorsT Vermeulen
Pages372-376
Number of pages5
Publication statusPublished - 2022

Cite this